Számos hirdetési forma létezik a piacon, mindegyik más-más árakon. Hirdetési forma az, ha Te magad állsz ki egy hangosbemondóval a Kálvin térre és kürtölöd szét a szolgáltatásaid. Hirdetés még az is, ha felhívod a telefonod névjegyzékéből az ismerőseidet és elmondod Nekik, hogy mivel foglalkozol. Az is hirdetési forma, ha például a TV-ben reklámozol, vagy ha a szórólapjaiddal elárasztod az országot. Minden esetben azt kell eldöntened, hogy mit vársz a hirdetés lebonyolításában résztvevő személyektől és azt, hogy tiszteled-e annyira Őket, hogy megfelelően megfizeted a befektetett idejüket, amit a vállalkozásodra fordítanak.
Roppant fontos még az, hogy a hirdetés miképpen mérhető! Mi a hatékonysága és tudod-e szabályozni! Ha például a hirdetésed egy modern elektronikai eszközről szól, akkor ne a 93 éves Béla bácsi olvassa azt el, hiszen valószínűleg Ő nem lesz nyitott erre a hirdetésre. A szórólap esetén igaz, hogy csak kb. 7 forint 50 fillért dobtál ki a szemetesbe, viszont sokszor 7 forint 50 fillérből kijön egy pizza, vagy kijöhet akár egy havi minimálbér ára is.
Abban mindketten egyetérthetünk, hogy nincsenek varázslatok, ez igaz az internetes világára is. Mindenki pénzből él és mindenkinek az a célja, hogy minél több pénzt, minél egyszerűbben szedjen össze! Mindezt úgy, hogy figyelembe vegyék a piaci árazások íratlan szabályrendszerét.
Mivel a Facebook és Google AdWords, mint hirdetési lehetőség rendkívül jól mérhető, egyéb hirdetési módszerekhez képest könnyen elérhető, jól követhető, ezért most alapvetően a Facebook és Google AdWords-szel fogunk foglalkozni.
Némi bepillantást adunk a Google SEO lehetőségekbe is, viszont ezen területet inkább a piaci megtévesztések gyakorisága miatt érintjük.
A legnépszerűbbek között a Facebook, Google AdWords és Google SEO (nem fizetett hirdetés) típusúak érhetőek el.
A hirdetési költségeket két részre szükséges bontani. Az egyik rész a hirdetési összeg (például a Facebooknál megadható, hogy mondjuk 20.000,- Forintért szeretnéd eljuttatni a reklámodat a célközönséghez). A másik része a hirdetésedre fordított időarányos munkadíj. Ezeket a területeket alább részletesen kifejtjük.
Bármilyen hirdetést választasz, azt kell eldönteni, hogy mit vársz ettől a hirdetéstől. Vegyünk egy példát, mondjuk van egy terméked és annak reklámját minél több emberhez szeretnéd eljuttatni, ekkor a Facebook meg fogja kérdezni, hogy az adott csoportokon belül, kinek tartod fontosnak a reklámod (korhatár, ismerősök, földrajzi terület, stb…), és ezt követően a költségkeret függvényében láthatod, hogy hány emberhez fog eljutni.
Google AdWords esetén pedig a Google azt fogja megkérdezni, ha a látogató beírja a szolgáltatásodhoz, termékedhez kapcsolódó kulcsszót, vagy kifejezést a böngészőbe, akkor a megadott kulcsszavakon belül, kinek (korhatár, földrajzi terület, stb…) és mikor szeretnéd, hogy a weboldalad hirdetése megjelenjen a fizetett reklámok között. Ekkor megadott a kulcsszó, terület és napszak alapján fog egy árat kikalkulálni.
Kifejezetten akkor, ha egy szolgáltatást / terméket minél több emberhez szeretnél eljuttatni. Ekkor kerül beállításra, hogy hány embernek, milyen földrajzi területre és milyen korúakat szeretnénk megszólítani. Ezeknek a beállítását követően mondja meg a Facebook, hogy mennyi pénzbe fog kerülni az adott hirdetés. Természetesen vásárlás, megrendelés csak akkor fog működni, ha a célközönséget érdekli a szolgáltatásod / terméked. Gondolj csak bele, ha Te magad találkozol egy hirdetéssel, közel sem biztos, hogy szaladsz a boltba megvásárolni a terméket. A Facebook hirdetést akkor célszerű választani, ha olyan szolgáltatásod / terméked van, amire az emberek felkapják a fejüket (meghökkentő). Pl. egy nagy értékű autót reális áron csak úgy lehetne Facebook-on értékesíteni, ha azt rengeteg emberhez juttatjuk el, de így is csak alacsony számban fogják megvásárolni (ebből arra következtethetünk, hogy a nagy értékű autóra az emberek többségének nincs pénze). Ha viszont egy nagy értékű autót hirdetünk meg roppant alacsony áron, ebből arra következtethetünk, hogy sokkal többen fognak felfigyelni erre a lehetőségre a kedvező feltételek miatt.
Kizárólag akkor, ha tudjuk, hogy ha az adott szolgáltatásunkat / termékünket az emberek keresik és a konkurencia előtt szeretnénk megjelenni. Abban az esetben valószínűleg értelmetlen a Google Adwords hirdetés, ha mondjuk feltaláltad a „szárny nélküli repülőt”, hiszen az emberek biztos, hogy nem, vagy nem számottevően keresnek ilyen jellegű kifejezésre, viszont ennek az állításnak a hitelességét a Google is meg tudja mondani.
Facebook esetében olyan, mintha például azt mondanám Neked, hogy menj el a Pizza Hut-hoz, egyél egy finom pizzát. Ha nem vagy éhes és ha még messze is van, tuti nem fogsz elmenni. Legfeljebb ha később eszedbe jut, de addigra biztos, hogy el fogod felejteni a Pizzéria nevét. A Google Adwords pedig olyan, mintha azt kérdeznéd Tőlem, hogy hol egyél pizzát. Ekkor javaslom Neked a Pizza Hut pizzériát, amit nagyobb eséllyel fogsz megfontolni, hogy elfogadod-e az ajánlatomat, hiszen valószínűleg Te ebben a pillanatban éhes vagy, vagy nyitott vagy a pizzára.
Nyilván a reklámozás ettől sokkal összetettebb, de talán megértetted, hogy nem mindegy, hogy mikor melyik hirdetési csatornát választja az adott vállalkozás.
Először azt kell tisztázni, hogy mi a Google SEO! Rengeteg reklám arról szól, hogy „mi tudjuk, hogy kell beállítani a weboldalad és a Google téged fog első oldalon, első helyen kiadni találatnak”. Erre valószínűleg van esély, csak ez nem ilyen egyszerű. Számos olyan reklámcéggel felvettük a kapcsolatot, akik ezt hirdetik és bebizonyítottuk, hogy az ilyen jellegű szolgáltatás átverés (tisztelet a kivételnek, és azok a reklámügynökségek, akik munkadíja milliókban mérhető, semmiképpen sem kategorizálhatók az átverésbe). SEO tekintetében akkor érdemes gondolkodnod, ha pl. folyamatosan fórumozol, PR cikkeket jelentetsz meg, weboldalakon hívod fel a vállalkozásodra a figyelmed, Facebookozol, folyamatos videót, újabbnál újabb cikkeket írsz, blogot vezetsz, stb. Tehát, aktívan népszerűsíted magad az interneten. Ekkor a Google azt látja, hogy a „csapból is te folysz” és cserébe sikerpontot ad a részedre. Minél több sikerpontod van másokhoz képest, annál előrébb kerülsz a Google keresőbe. Az is fontos, hogy az általad előállított tartalom mennyire releváns, azaz hány külső oldal hivatkozik rád, hányan osztják meg. Mivel ez a módszer rengeteg munkaidővel jár, ezért sok százezres, milliós összegben mérendő az árazása. Az viszont tény, hogy hirtelen bevételnövekedésre nem lehet számítani, éppen ezért ebben a dokumentumban erről a témáról több említés nem fog esni.
Mielőtt szerződést kötnél, törekedj arra, hogy tisztázd, hogy mikorra, és minek szükséges megvalósulnia. Egyeztess, beszélgess a szolgáltatásoddal kapcsolatban, azzal kapcsolatban is, hogy biztosan a Facebook-e az ideális út számodra, majd kérj segítséget az irányok meghatározásához, hogy döntést tudj hozni.
Beszéld meg azt is, hogy a hirdető cégnek:
Tehát, rengeteg olyan dologról is szót kell ejteni, ami a Facebook hirdetési költségén túl, a munkadíj költségét határozza meg.
Mindenképpen beszélni kell arról, hogy a döntésed biztosan helyes-e. Ha igen, akkor egyeztetnetek kell egymással az apróbetűs részről is. Ezen hirdetéstípusnál a keresési kulcsszavakra kell fektetni a hangsúlyt! Először is meg kell vizsgálni, hogy a Google-ban van-e számottevő keresés a kulcsszóra, valamint mi a kulcsszó aktuális értéke. Például a „hitel” szónak 250 Ft/klikkelés, a „garázs” szónak 18 Ft/klikkelés az értéke (ezek csak példa értékű számok). Sokan nem tudják, de a Google díjfizetése úgy zajlik, hogy a megrendelő által beállításra kerül egy úgymond "napi összeg" , amit a Google naponta elkölthet az adott hirdetésre. Például ha beállításra kerül mondjuk napi 5.000 Ft-os keret, akkor a Google igyekszik ezt figyelembe venni, viszont ha nem klikkel rá látogató a hirdetésre, akkor nem történik "haszontalan" díjlevonás. Következő lépésként meg kell határozni, hogy mivel foglalkozzon a hirdetést kezelő vállalkozás, mennyi időt fordítson az analizálásra, miképpen kell a célközönséget alakítani, milyen beszámolási időket kell figyelembe venni stb. Ezek mind beleszámítanak a hirdetésre fordított munkaidőbe.
Minden hirdetéshez úgy nevezett post-ot szükséges létrehozni, ami szövegírásból, grafikából, jogtiszta kép vásárlásból vagy termékfotózásból valamint a felületen történő beállításokból áll. Átlagosan egy igényesen összerakott post-al 30-60 percet szükséges foglalkozni.
Ezt követően ha a hirdetést kezelő vállalatnak kell kianalizálni a mérések eredményét, akkor nagyjából 2-3 óra alatt végezhető el ezt a feladat (adatmennyiség függvényében).
Minden reklámkampányt egyedileg ki kell vizsgálni és optimalizálni. Az indítási szakaszra vonatkozó optimalizációkat és hirdetési konfigurációt nagyjából 3-4 óra alatt lehet elvégezni. A hirdetési időszak ideje alatt minden egyes nap 10-15 percnyi időt kell foglalkozni azzal, hogy átnézésre kerüljön a hirdetés, hogy minden rendben fut-e, menet közben szükséges-e valamin optimalizálni, változtatni stb. Ha a hirdetés csak munkanapokon fut, akkor átlagosan 22 x 10-15 perccel kell kalkulálni havonta.
Fontos megjegyezni, hogy a Facebook hirdetés feladását követően nincs számottevő lehetőség változtatásra, míg a Google AdWords hirdetések szükség esetén akár naponta többször is változtatható.
Ez mind attól függ, hogy hány embernek és milyen célcsoport kerül beállításra és legfőbbképpen, hogy a Facebook mit számol ki. Átlagosan 1 napon át tartó hirdetési kampány 1.200 Forintból kb. 1.400-1.500 emberhez jut el. Tehát egy ember nagyjából 1 forint 20 fillér.
Facebook esetén 2500 Ft napi költség a minimum, amikor a Facebook "komolyan" veszi hirdetést.
A Google azt mondja, hogy egy meghatározott szó értéke mondjuk 30 Ft / klikkelés. Tehát, ha egy látogató klikkel a szóra, hogy eljusson az adott weboldalra, akkor 30 Forintba került a hirdetés. Google AdWord esetén napi 1500 Ft az, amiből átlagban kijön 50 db kattintás, ebből pedig esetleg lesz egy megkeresés/megrendelés.
Zárszóként: tudjuk jól, hogy amit fentebb olvastál, nem könnyű megérteni és nem könnyű döntést hozni. A legfontosabb, hogy minden esetben Te döntesz és csak arra kérünk, hogy bárhová is sodor Téged az élet, ne dőlj be a "vonzónak" tűnő dolgoknak. Hidd el, hogy körbejártuk már a „varázslatosnak” tűnő lehetőségeket és azt a fogalmat is, hogy miképpen hirdessünk „ingyen”. Én nem hiszek az ingyenességben, mert ezekhez mindig tartozik egy apróbetűs rész, ami csak a kényelmetlenségeket eredményezi. Egy pillanatra most rugaszkodjunk el a talajtól a rózsaszín felhők közé. Ha ezt a levelet marketingalapokra helyezném, akkor úgy kezdtem volna a mondandómat, hogy „180 nap alatt megduplázzuk a bevételedet”. A minap pont ezzel a címmel találkoztam egy hirdetésben, ami a Google SEO-val kapcsolható össze. Magam vettem fel velük a kapcsolatot. 2 levélváltás után nem meglepő, hogy megszakadt a kapcsolat a kedves hirdető részéről. A piacon értékesíteni nem nehéz, mert kevesebb mint 1 perc alatt akkora lyukat beszélek a hasadba, hogy még ketten is átférünk rajta. Viszont számunkra az őszinteség elengedhetetlen, ezért készítettük el ezt az anyagot, hogy lásd a valódi háttérfolyamatokat, a hirdetésekben rejlő lehetőségeket és azok kockázatait egyaránt. Számunkra a hosszútávú, win-win alapú gondolkodás a legértékesebb hozzávaló!
Írta: Kovács Ernő
Nem győzünk ezen a blogon elég hangsúlyt fektetni saját adataink biztonságára, de mi a helyzet gyermekeink védettségével? Egyáltalán érdemes vele foglalkozni, vagy ez csak a túlféltő szülők sportja? Ebben a cikkben kifejtjük, hogy fontos-e gyermekeinket nyomon követni az interneten, és ha igen, akkor hogyan tehetjük ezt meg.
ElolvasomAz internet végtelenjében a személyi szabadság új értelmet nyert. A tiltott és illegális tartalmaktól távol szabadon száguldhatunk az információs szupersztrádán. Mégis mennyire lennénk korlátozva személyes szabadságunkban, ha egyes honlapokat, amiket egyébként a világ másik feléről gond nélkül elérnek, hirtelen mondjuk a hazánkban valamiért letiltanának? A szólásszabadság és a személyi szabadság könnyű fogalmak, de mennyire vagyunk biztonságban ezen szavak mögé bújva?
ElolvasomA mobiltelefon óriási változásokat hozott a hétköznapi életünkbe. Azután, hogy semmivé lettek a kommunikációs csatornák határai és nincs már szükség kábelre ahhoz, ha hívásokat akarunk kezdeményezni, hirtelen azon kaphattuk magunkat, hogy e-mailt írunk a mobilunkon, vagy éppen a Facebook appon böködjük az ismerőseinket, hogy likeolják a fotónkat.
Elolvasom