A Programozás Világa megrendelő információ programozás ügyfél ügyfélkezelés megrendelés

Hisz ez neked csak 5 perc! - Információs szakadék a programozók és a megrendelők világa között

2020-07-17

Szajkó Gábor írása:

A programozás világa nem egyszerű műfaj. A piac telítettsége olyan minőségbeli romlást hozott magával, aminek következtében nehéz megbízható programozót találni. Ráadásul az ügyfél sem mindig tudhatja, hogy a pénzéért mit is fog kapni, még ha szerződésbe is vannak foglalva a megrendelés fő pontjai. Ez sajnos olyan bizalmi problémákhoz vezethet, ami megnehezíti a felek közötti együttműködést. Ezért a jelenségért a már említett piaci telítettségen kívül az az információs szakadék a felelős, ami elválasztja a megrendelők és a kivitelezők világát. Sajnos a programozásban, a webfejlesztésben a szakemberek munkaidejét kell megfizetnie a kliensnek, ami nem ritkán vitás kérdést vet fel. „Ezért nekem miért kell fizetnem, ez neked csak pár perc, nem?”. Ennek a tanulmányozása, valamint a probléma megoldásának keresése vezérelt minket, mikor megkérdeztünk nem kevesebb, mint huszonhét programozót, hogy Ők, hogy is látják a helyzetet. Rendkívül pozitív fogattatást hozott magával a megkeresésünk, és rá kellett döbbennünk, hogy a jelenség sokkal gyakoribb, mint azt elsőre gondoltuk. Ezekből szemezgettünk kicsit.

Feltettük a kérdést több olyan közösségi portálon, ami a programozásról szól, programozóknak:

A megkeresés konkrét szövege itt olvasható:

„Szajkó Gábor vagyok és írni szeretnék egy érdekesebb témában, amihez kérném a segítségeteket! Úgy vettem észre, hogy a szoftver- és webfejlesztésről nem sokat tudnak a megrendelők. Nyilván nem kell mindenkinek mindenhez értenie, de amikor egy autószerelő azt mondja, hogy ki kell cserélni a kuplungot, akkor vannak elképzelési a kliensnek, hogy miért is van rá szükség (jobb esetben). A szoftverfejlesztés területén viszont akkora a szakadék a megrendelő és a programozók világa között, hogy sokszor a megrendelő szférában az ügyfél arra hivatkozik, hogy „ez Neked csak 5 perc”. Ti miképp vélekedtek „az idő pénz” fogalmáról?
Van olyan tapasztalatotok, véleményetek, amit megosztanátok velem, itt, vagy akár privátban?”

Szerencsére hosszabb bejegyzések születtek, több aspektusból megvizsgálva a témakört. Ezekből szemezgettem és próbáltam levonni  a konzekvenciát.  Azt már az elején szeretném leszögezni, hogy magát az ügyfelet mindenki nagy tiszteletben tartja és nem a megrendelő ellen szól a bejegyzés. Tisztában vagyunk vele, hogy mind a két oldalon vannak olyan hozzáállásbéli problémák, amik a kellemetlen élményekhez vezethetnek. Akik a szakembert nem szeretik megfizetni, nem akarnak számlát, specifikációt készíteni, hanem csak elmondják, mi legyen és kész, azokkal sajnos nem szabad foglalkozni.  Továbbá az a fejlesztő, aki hasonlóan specifikáció és szerződés nélkül, számlát mellőzve csinálna meg egy feladatot, azzal sem szabad együtt dolgozni. A továbbiakban azt a helyzetet szeretném elemezni, amikor a két fél között látszólag egy jól működő együttműködés alakul ki. Csak hát az igények megszaladnak a megrendelő részéről, azonban mindezt a számlán nem szeretnék, ha látszódna; valamint azok a programozók is hibásak, akik nem mernek elveszíteni egy ügyfelet vagy csak félnek a konfrontálódástól. Mert bizony, ha egyszer engedik a megrendelőnek, hogy valami olyat kérjen, amiről korábban nem esett szó, hogy oké „csak öt perc munka”, akkor sajnos lesz még ilyen kissé pofátlannak nevezhető kérés/elvárás az ügyfél részéről.


Lássuk, hogy vélekedett erről László:

László ****:

Hali. Hát amit leírsz.. még ha árnyaltabban is de igaz. Ettől függetlenül szerintem egy ügyfelet, lehet az anyukám barátnőjének a varrós blog oldala, vagy egy komoly cég teljes webshopja, vagy egy privát php motoron futó komplex megoldás... szóval az ügyfelet nem fogja ez érdekelni. Vagy is lehet, de akkor nincs kérdés. Úgy írom inkább hogy akit nem érdekel, vagy kicsit sem akar azonosulni a problémával azt később se fogja. Erre szerintem a legtökéletesebb megoldás az, hogy mindenkivel .. még anyuci barátnőjével is írunk igényspecifikációt, abból egy technikai és egyéb specifikációt, amiből készül az árajánlat és a megbízáson részletesen le lesz írva minden amit tudni fog a progi és ami még fontosabb hogy MIT NEM fog. Nyilván nem lehet felsorolni mindent amit nem.. csak azokat a tipikusokat amikre az ügyfelek utána gondolnak hogy de. Pl. "minden módosítás az oldal kinézetén új megállapodás stb." és így tovább.. szerződéstől függően. Néha egy-egy szó csodákra képes. Pl. adatfeltöltés a megállapodásban benne van.. de érdemes odabiggyeszteni hogy EGYSZERI adatfeltöltés 

Itt László egy nagyon jó gondolattal fűszerezte meg témánkat. Arról már beszéltem, hogy a szerződés és a specifikációs lista elengedhetetlen, viszont az, hogy „egy-egy szó csodákra képes” nagy igazságot takar. Sajnos egy elkészült projekt átadása után az ügyfél néha olyan változtatásokat kér, amelyek nagyban megdobják a munkaórákat, ezáltal a fejlesztés költségeit. Az átadás utáni egyszeri módosítás, egyszeri adatfeltöltés nagyon kifejező. Semmi baj nincs azzal, ha az ügyfél extra dolgokat kér, sőt, a legtöbb fejlesztő ennek örül, hiszen plusz munkalehetőség. Ha mindezt ingyen szeretné az ügyfél, az már kellemetlen. Ilyenkor nem szabad hagyni magunkat, és bizony a plusz dolgok fejlesztési idejét ki kell számlázni. Kizárólag csak új specifikációs listával vagy új szerződéssel szabad elvállalni az extra feladatokat.


Lássuk Tamás, Balázs és Tibor reakcióit a témában:

Tamás ****:

Én először felteszek egy kérdést:
Te, ha értenél hozzá, ennyiért megcsinálnád?
Ha a válasz igen, akkor megkérdezem költőien, hogy "akkor miért nem tanulod meg és csinálod meg magad?"
Ha a válasz nem, akkor megkérdezem költőien, hogy "akkor miért várod el, hogy én ennyiért csináljam?"

Erre válasz:   
Balázs ****

Es ha igen, csak nincs ideje?  

Erre válasz:
Tibor ****

Nekem a szoszéd - rokon sráccal szoktak jönni, hogy ő is megtudná csinálni... csak annyit mondok, akkor csinálja.  


Feljebb a szaktudást fejtegetik, vagyis, hogy a szakembert meg kell fizetni. Rántotthús alakú hazánkban a hátszél és a panama kifejezés aktuálisabb, mint valaha. Mindenkinek van olyan ismerőse, aki „valakinek a valakije” és szintén „ért hozzá”. A szomszéd srác is bizonyára remek ember, és elképzelhető, hogy szakembernek sem utolsó bármilyen szakmáról is legyen szó. Azt viszont nem szabad elfelejtenünk, hogy a webfejlesztők és programozók olyan világban mozognak, aminek a belső felépítése és a benne lévő eszközök rohamosan fejlődnek. Olyan sebességgel változnak, cserélődnek a keretrendszerek és a programozási felületek, hogy azok folyamatos megismerése – kvázi a képben maradás – azoknak is komoly feladat, akik napi nyolc-tizenhat órát aktívan ténykednek a szakmában.


Talán Zsolt segít kicsit megérteni mennyire is komoly ez a kérdés:

Zsolt ****

Nagyon fontos ez a kérdés, fontosabb, mint elsőre tűnik. Komplett szakmák haltak ki, tűntek el emiatt. Elbagatellizálják a megrendelők a feladat nagyságát azért, hogy kevesebbet kelljen fizetniük. Ez hozott magával egy elég durva hullámot, amely során a szakmák becsülete a béka segge alá süllyedt.

A fiatalabb korosztályok úgy vannak nagyon sok mindennel, hogy nem kell szakmai végzettség, Yt-ról, meg általában netről összeszedett infók alapján megtanulni vélnek valamit és akkor ők ahhoz már értenek. A röhej, hogy a munkáltatók is átvették ezt a mentalitást. Százszor inkább vesznek fel egy fiatalt az utcáról, mint egy tapasztaltabb szakembert. Tisztelet persze a kivételnek, de az általában az a munkáltató, ahol olyan komolyabb feladatok vannak, amiket nem végezhet akárki, megköveteli a szakértelmet. Azt szoktam kérdezni a fiataloktól, akik ilyen nagyon okosnak érzik magukat, hogy mit szeretnél, ha egy profi orvos műtene meg, amikor muszáj lesz, vagy egy olyan aki a Yt-ról szedte össze a tudását?

Zsolt felismerte, hogy ha nem vesszük komolyan a szakemberek szakértelmét, akkor alapvető minőségi romlást idézünk elő az adott iparágban. Sajnos az IT szegmensben is tapasztalható ez.  Gyakran sem a megrendelő, sem a munkavállaló részéről nem érkezik megfelelő hozzáállás, és mind a két esetben a spórolás a hajtó erő. Mivel a megrendelő nem szeretné megfizetni a szakembert, egyre több olcsóbb munkaerő kerül ebbe a nemes iparágba, ami sajnos minőségi zuhanáshoz vezet. Kellemetlen, de ez a helyzet konkrét nyomokat hagy maga után. Gyakran látni silány minőségű weboldalakat, amelyek nem érik el a céljukat. Találkoztam már ügyvédi iroda saját weboldalával, ami elkeserítően nézett ki. Pedig az említett jogász óradíja nem volt csekély, erre mégsem volt elegendő tőkéje, vagy csak nem érezte fontosnak. Ami nagyobb baj, hogy a jelenkori GDPR előírásoknak sem felelt meg. Ilyenkor ki a hibás? A kivitelező vagy a megrendelő, vagy együtt?


Tekintsük meg Béla gondolatait:

Béla ****

Ha tényleg 5 perc, akkor lehet ajándékba megkapja mert több macera egyezkedni.
Ha az 5 percet megelőzi 2 hét turkálás a dokumentálatlan, bugos szeméthalomban amit spagettikódnak nevezni dícséret lenne, akkor meg ne csodálkozzon hogy a "de csak átírtál két sort" ennyibe kerül.
A bombaszakértő is csak elvág egy drótot. Felhasznált eszköz: egy 300 forintos csípőfogó. Mégse mondják neki hogy "ezt én is meg tudnám csinálni".

Sajnos nem először találkozom azzal a jelenséggel, amit Béla is írt: „ajándékba megkapja, mert több macera egyezkedni”. Pedig a szakember idejét meg kell fizetni, ezzel remélem, mindannyian egyetértünk, hiszen évekig tanulta a szakmáját, diplomát szerzett, talán már több éve van a választott területén, és azért öt perc neki a munka, mert tudja, mit csinál. Hazudnék, ha azt mondanám, hogy saját életemben nem tapasztaltam már ezt. Sajnos kellemetlen vele járója az ügyfélkezelésnek, amiről szép lassan a negatív tapasztalatoknak köszönhetően, szerencsére leszoktam. Béla Bombaszakértős példája, viszont nagyon frappáns. A cél az lenne hosszútávon, hogy minden szakértelmet igénylő terület megkapja ezt a megbecsülést!


Utolsóként az alábbi bejegyzést had mutassam meg:

Dóri ****

Két hétig játszottuk valakivel, hogy minden nap eltöltöttem 3-4 órát a csakötperceivel, mert ő korábban kifizetett valamit. Megmondtam a végén, hogy bocs, de ez nem fér bele. Halálra sértődött.

Erre válasz:
Dóri ****

Különben szerintem nem érdeklik őket a technikai részletek, inkább arról beszélj neki, amit profitálhat belőle.

Tamás ****

Ez a legfontosabb, a szívemből szóltál. Én nagy vonalakban fel szoktam vázolni, hogy kisebb, közepes vagy nagyobb munka a megrendelés teljesítése, ezek és ezek az előnyök származnak belőle, és ennyibe kerülne. Kell/nem kell? Ennyi.

Dóri esete is rámutat a feljebb már elhangzottakra: ha nem tetszik az ügyfélnek, hogy a kéréseinek megvalósítása pénzbe kerül, akkor ez néha a munkakapcsolat zárásával is végződhet. Ezzel semmi baj nincs meglátásom szerint. Van, hogy a megrendelő és a kivitelező elképzelései nem passzolnak, viszont, ha ez az ellentét zsugoriságból származik, az szomorú. Ahogy Tamás is mondja, azt kell realizálnia a megrendelőnek, hogy mit profitálhat a kész termékből, hiszen egy weboldal, vagy egy célszoftver legtöbb esetben befektetés. A technikai részletek sajnos nehezen megérthetőek és nem is kell érteni mindenkinek mindenhez, viszont azt el kell fogadnia az ügyfélnek, hogy vannak dolgok, amikkel lehet spórolni, de nem érdemes. A programozás pont ilyen.

Végül:

Nehéz kérdés, amire talán nem is lesz meg a válasz: Hogyan kezeld azt a helyzetet, amikor a gesztust félreértik és elvárás lesz belőle? Talán egyfajta udvarias, korrektséget tartalmazó hozzáállás megoldást jelenthet a problémára, valamint a pontos elszámolás. Viszont ameddig egyik fél nem tartja tiszteletben a másikat addig sajnos lesznek ilyen fennakadások.